Z „mama hotelů“ se mladí stěhují do bytů pro single

Mladí lidé odpovídající tomuto profilu sice nepíší inzeráty do novin, ale přesně s takovým požadavkem se stále častěji obracejí na developery. Mnoho mladých chce bydlet samo. Dokonce to vypadá jako nový trend. Nejde ovšem pouze o mladé, ale i o lidi například po rozvodu. Všimli si toho také investoři. První byty, které jsou v developerských projektech prodané, jsou ve většině případů byty 1+kk.

Podíl této skupiny skutečně roste. Je to dáno především ekonomickou situací lidí a hospodářským růstem. A také výrazně většími možnostmi pro uplatnění se hned na začátku kariéry. Singles klienti jsou přitom podle developerů velmi specifickou cílovou skupinou. Nejen že si vybírají menší a efektivní dispozice, ale na nové bydlení mají i mnohem konkrétnější požadavky. Důležitá je pro ně lokalita, dobré spojení do centra a dostatek možností pro aktivní odpočinek. Singles vyhledávají především byty v novostavbách nebo po kompletní rekonstrukci. Mimo jiné proto, že jsou zvyklí mít vždy vše okamžitě a v perfektním stavu.

Údaje developerů potvrzují i sociologové. Podle ředitele Sociologického ústavu Akademie věd Tomáše Kosteleckého je za rostoucím zájmem o single bydlení například to, že se stále zvyšuje věk, ve kterém lidé uzavírají manželství. Lidé ukončí školu, získají práci a vydělají si peníze, ale ještě nemají partnera nebo stálý svazek. A to jsou právě ti singles, kteří přicházejí k developerům a hledají byt. Vzhledem k vysokým cenám bytů v Praze se do skupiny singles řadí především lidé s vyšším vzděláním a lépe placenou prací. Naopak ti méně úspěšní mají kvůli vysokým cenám velké problémy a může se stát, že se ta věková kategorie sociálně rozdělí do dvou poměrně odlišných skupin. Ti s dobrými příjmy mohou být častěji single. Ti, kteří si nevydělají tolik, na vlastní byty mít nebudou. Zdravotní sestra si v Praze single bydlení prostě nepořídí.